تردید اروپایی‌ها برای شراکت در ناتو هر روز بیشتر می‌شود
تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

به نقل از شورای روابط خارجی آمریکا، همزمان با آماده شدن آمریکا و اتحادیه اروپا برای اجلاس سران ناتو در ماه مه «استیوارت ام. پاتریک»، مدیر برنامه نظارت جهانی و نهادهای بین‌المللی شورای امور خارجه آمریکا، و «رابین نیبلت»، مدیر چتم هاوس، به بحث در این موضوع  پرداختند که چرا حتی بعد از فروکش کردن جنگ در افغانستان، ناتو همچنان برای اروپا و آمریکا مهم خواهد ماند؟

* برخی از کشورهای اروپایی تمایل به مأموریت‌های خارج از اروپای ناتو دارند و برخی با آن مخالفند

نیبلت در پاسخ این طور استدلال می‌کند: اشتیاق اروپایی‌ها برای مأموریت‌های ناتو در خارج از فضای اروپا-اقیانوس اطلس همچنان «متغیر» است. در حالی‌که بعضی از کشورها مثل انگلیس پذیرای نقش جهانی‌تری برای ناتو - مثل نقش ناتو در افغانستان – هستند سایر کشورها مخصوصاً آنهایی که در اروپای شرقی واقعند برای اطمینان‌بخشی آمریکا ارزش قائلند و تمایل کمتری دارند که شاهد فعالیت ناتو در خارج از اروپا باشند.

* تردید اروپایی‌ها برای اشتراک یا عدم اشتراک دارایی‌هایشان در قالب ناتو هر روز بیشتر می‌شود

مدیر اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ملل اروپایی همزمان با کاهش مخارج نظامی خود روز به روز بیشتر با این مسأله مواجه می‌شوند که آیا باید دارایی‌هایشان را روی هم بگذارند یا نه. «در اروپایی که همچنان تقریباً با همان تهدیدات قبلی در اطراف خود مواجه است» حکومت‌ها باید تصمیم بگیرند که چگونه با دکترین جدید «قدرت هوشمند» ناتو که با کاهش دوباره‌کاری بین کشورها هزینه‌های دفاعی کمتری را پیش‌بینی می‌کند به جلو حرکت کنند.

* ناتو بعد از جریان افغانستان هم کارآمد خواهد بود

نیبلت می‌افزاید: در صورتی‌که ناتو وجود نداشت احتمالاً تمایل داشتیم آن را به وجود آوریم. با وجود تمام چالش‌هایی که عملیات‌های ناتو و اختلاف و عدم توافق بین کشورها ایجاد می‌کنند، در نهایت، وقتی این کشورها می‌خواهند اقدام مشترکی انجام دهند قادر به این کار هستند. ائتلاف کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس «برخی از پیشرفته‌ترین دارائی‌های نظامی» را در اختیار دارد. در نتیجه ناتو بعد از جریان افغانستان هم کارآمد خواهد بود.

منبع:خبرگزاري فارس



|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: سياست , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید